Verdensnyhed: Bosch udarbejder kort, der bruger radarsignaler til automatiseret kørsel
Succesrigt samarbejde med TomTom.- Det forventes, at de første køretøjer senest i 2020 vil levere data til radar road signature i Europa og USA.
- Med radar road signature vil automatiserede køretøjer til enhver tid pålideligt kunne bestemme deres position, siger Hoheisel fra ledelsen hos Bosch.
- Radar road signature fra Bosch er kompatibel med alle konventionelle kortformater.
Stuttgart – Bosch og den hollandske udbyder af kort- og trafikdata TomTom har opnået et gennembrud i udviklingen af kort med høj opløsning til automatiseret kørsel. Det er lykkedes leverandøren af teknologi og serviceydelser som den første i verden at udarbejde et lokaliseringslag på basis af radarsignaler – et lag, der vil være absolut nødvendigt for kort som disse. Hidtil er videodata blevet brugt til dette formål. Bosch’s radar road signature er sammensat af milliarder af individuelle reflekspunkter. Disse opstår overalt, hvor radarsignaler fx rammer autoværn eller trafikskilte og reproducerer vejens forløb.
Automatiserede køretøjer kan anvende kortet til at bestemme deres position på kørebanen med ned til få centimeters nøjagtighed. Radar road signature er en milepæl på vejen mod automatiseret kørsel. Derved vil automatiserede køretøjer til enhver tid pålideligt kunne bestemme deres position, siger Dirk Hoheisel fra ledelsen hos Bosch. Den store fordel ved Bosch’s radar road signature er robustheden. I modsætning til kort, der udelukkende er baseret på videodata til køretøjslokalisering, arbejder radar road signature også pålideligt om natten og ved dårlig sigtbarhed. Desuden overfører Bosch’s radar road signature kun fem kilobytes data til en sky pr. kilometer – denne datavolumen er mindst dobbelt så høj med et videokort. Det forventes, at de første køretøjer senest i 2020 vil levere data til radar road signature i Europa og USA.
Bosch og TomTom har samarbejdet siden 2015
Det glæder os meget at kunne præsentere yderligere lokaliseringsdata i form af radar road signature sammen med Bosch. Det vil i enhver henseende gøre egenlokalisering af automatiserede køretøjer væsentligt mere robust, siger
TomTom’s adm. direktør Harold Goddijn. De to selskaber har arbejdet intensivt på radar road signature og dets integrering i TomTom’s samlede højopløsningskort siden starten af deres samarbejde i juli 2015. Bosch er førende på verdensmarkedet for radarsensorer med 77-gigahertz teknologi og registreringsrækkevidder på op til 250 meter. Til sammenligning har videosensorer kun en maks. registreringsrækkevidde på 150 meter. Udfordringen var her at finde en måde at tilpasse eksisterende radarsensorer til denne opgave. Ved anvendelse til førerassistentsystemer som automatiske nødbremsesystemer eller adaptive cruise control (ACC) registrerer sensorerne objekter, der bevæger sig. Men for at generere radar road signature skal de også kunne registrere statiske objekter, hvilket betyder, at eksisterende radarsensorer skal ændres. Den næste generation af radarsensorer fra Bosch vil kunne levere de nødvendige data til radar road signature. Biler, der kommer på markedet i de kommende år med fremtidens assistentfunktioner vil anvende kortet for fremtidens automatiserede køretøjer, siger Hoheisel.
En million køretøjer vil holde højopløsningskortet up to date
Højopløsningskort er elementære for automatiseret kørsel og leverer data, der går ud over de områder, som sensorerne kan overvåge. I modsætning til kort til det nuværende navigationsudstyr består de af en række lag, der overlapper hinanden:
Lokaliseringslag: Et automatiseret køretøj kan bestemme sin position i en vognbane ved hjælp af et lokaliseringslag, der består af radar road signature fra Bosch plus et ekstra videolokaliseringskort. Det sammenligner fx informationer om objekter, som det har modtaget via sine omgivelsessensorer, med de tilsvarende informationer fra lokaliseringslaget. Derved kan køretøjet bestemme sin relative position i forhold til disse objekter.
Planlægningslag: Planlægningslaget anvendes til at beregne individuelle manøvrer ved automatiseret kørsel (forløbsplanlægning). Planlægningslaget indeholder også information om vejens forløb, vejskilte og hastighedsbegrænsninger samt kurver og hældninger. Et automatiseret køretøj kan fx bruge planlægningslaget til at beslutte, om det skal skifte vognbane.
Dynamisk lag: Informationer om alle trafiksituationer, der hurtigt ændrer sig, fx bilkøer, vejarbejde og farlige områder eller ledige parkeringspladser er gemt i det dynamiske lag.
De enkelte lag i et højopløsningskort til automatiseret kørsel skal regelmæssigt opdateres – det dynamiske lag tilmed i ægte tid. Vi går ud fra, at vi skal bruge flåder til motorveje i Europa, Nordamerika og Asien/Stillehavsområdet, der hver består af ca. en million køretøjer for at holde vores højopløsningskort up to date, siger Hoheisel. Aktuelle data for de enkelte lag vil blive genereret af køretøjernes on-board-sensorer, mens de kører. Kommunikationsbokse som Bosch’s Connectivity Control Unit overfører radarsensorernes data fra køretøjerne til producenternes sky og derefter videre til Bosch IoT Cloud. Bosch udarbejder på denne baggrund radar road signature, der er kompatibel med alle konventionelle kortformater. Integrering af radar road signature i det samlede kort samt fordeling af det udføres fx af Tom Tom.
Pressefoto: signature map