Digital udstilling giver museum nyt liv
Hvordan gør man en togudstilling levende Den udfordring blev skaberne af en særudstilling om togrejser på Danmarks Jernbanemuseum sat over for. Løsningen blev digitale virkemidler, der taler til flere sanser og på den måde fører beskueren tilbage i tiden”At rejse er at leve” skrev H.C. Andersen i Mit Livs Eventyr fra 1855. Og selv om der er gået mere end 150 år siden det berømte citat så dagens lys, så har det i høj grad stadig sin relevans. Gennem tiden har rejseformerne ændret sig, men et transportmiddel, der har været en konstant i alle årene, er toget.
I udstillingen ’Drømmenes Kupé’ fortæller Danmarks Jernbanemuseum historien om to institutioner inden for danskernes togrejser sydpå, nemlig Interrail og Wagon-Lits. Førstnævnte handler om fest, farver og følelsen af frihed, mens den sidste dufter af blød velour og høflige tjenere med tynde moustacher og hvide stofservietter over armen.
Publikum skal både se og opleve
For at gøre udstillingen så autentisk som muligt allierede Danmarks Jernbanemuseum sig med designfirmaet Kvorning design og kommunikation allerede inden, projektet blev startet op.
- Museet ville formidle drømmen om at rejse på en sådan måde, at publikum ikke blot ser det, men oplever det og måske husker tilbage på deres egne rejser – det har været en god og spændende udfordring, fortæller udstillingsdesigner Arne Kvorning, Kvorning design & kommunikation.
Kvorning design & kommunikation har i flere tidligere projekter arbejdet sammen med Informationsteknik omkring udstillinger, hvor digital teknologi skaber muligheder for interaktion med publikum. Det faldt derfor naturligt, at Informationsteknik også blev inddraget i Drømmenes Kupé på Danmarks Jernbanemuseum.
Sure sokker og solopgang
Især omkring AV-løsningerne skulle Informationstekniks erfarne teknikere gøre brug af deres store opfindsomhed for at finde løsninger på udfordringerne omkring at kombinere ny teknologi med de bevaringsværdige klenodier.
- Når man arbejder med historiske genstande, som eksempelvis de gamle togvogne, så er der strenge regler for, hvordan man må håndtere dem. Eksempelvis skulle vores projektorer, der lyser på vinduerne være skjult for publikum, men samtidig måtte vi ikke bore huller i loft eller væg eller sætte ekstra vægplader op, som vi normalt gør. Så det krævede en vis opfindsomhed, fortæller Jens Thulstrup, direktør hos Informationsteknik A/S.
Det stod nemlig hurtigt klart, at både syns-, høre- og sågar duftesansen skulle i spil for at højne udstillingens autenticitet. Blandt andet en tung parfumeduft, der supplerer den karakteristiske lyd af bumlende skinner og hvinende bremser. Og vinduerne, der ved hjælp af projektorer bliver brugt som lærreder, der med levende billeder viser, hvordan man rejste med stil i Wagon-Lits-vognene. Samtidig serverer interrail-toget på den anden side af den opstillede perron en delikat kombination af sure sokker, høj musik og solen, der står op uden for de trange kupevinduer.
Teknikken bliver udfordret af rammerne
Jens Thulstrup fortæller, hvordan løsningen til projektorudfordringen blev at skjule dem i kufferter på hattehylden.
- Denne opgave er et godt eksempel på, hvor vigtigt det er, at man har respekt for de historiske rammer. Et lille fejltrin kan ødelægge hele oplevelsen for gæsten, så teknikernes knowhow bliver udfordret af rammerne, men i samarbejde med Kvornings udstillingsdesignere kommer vi altid frem til, hvordan vi kan inkorporere teknologien, så den understøtter historiefortællingen, siger direktøren.
Udstillingen ’Drømmenes Kupé’ kører frem til 2020.