Stort løft til Life Science kommunikation i Skandinavien
Kirsten Drejer er netop tiltrådt som bestyrelsesmedlem i reklame- og kommunikationsbureauet Lyhne & Co., hvor hun aktivt deltager i strategiudviklingen af ydelser målrettet Life Science industrien.Da Louise Lyhne tiltrådte som CEO i reklame- og kommunikationsbureauet Lyhne & Co. i 2015, havde bureauet allerede flere farmavirksomheder og medical device selskaber i kundeportefølje, men siden er kommunikationsbureauets andel af Life Science kunder vokset støt, bl.a. med tilgangen af porteføljeselskaberne i Novo Seeds. Som et led i et større strategisk tiltag valgte Lyhne & Co. derfor at etablere en separat enhed med hovedfokus på Healthcare og Life Science kommunikation; Lyhne Life.
Det markante kompetenceløft var medvirkende til at overbevise Kirsten Drejer om, at en bestyrelsespost i bureauet var relevant. Kirsten Drejer siger:
”Louise Lyhne har identificeret at Life Science har et ’unmet need’ for kommunikation og kommercielle kompetencer, og jeg giver hende 100 % ret. Det er baggrunden for, at jeg har valgt at træde ind i bestyrelsen for Lyhne & Co. Jeg er ikke i tvivl om, at der er et stort behov for øget professionalisme i skandinavisk Life Science kommunikation. Et højt kommunikationsniveau kræver både faglighed og indgående kendskab til målgruppen, og her er bureauets mange års erfaring inden for markedsføring kombineret med Louises egen baggrund som civilingeniør i kemi og erfaring fra selv at arbejde i biotek og farma en værdifuld kombination”.
Grundlaget for Lyhne Life er, at Life Science virksomheder har samme behov for at styrke salg, brandet og strategien som andre brancher, men forudsætningen for at dette gøres med succes er, at bureauet besidder de nødvendige in-house kompetencer til at sikre, at forstå virksomhedens forskningsmæssige grundlag såvel som den overordnede værdikæde.
” Vi ser mange projekter som bygger på meget solid viden og gode planer for udvikling af nye lægemidler, men hvor entreprenørerne bag har vanskeligt ved at kommunikere deres projekt, planer og kommercielle strategi klart. Det gør det vanskeligt for dem at komme i en rigtig dialog med potentielle investorer og internationale partnere, hvor konkurrencen om opmærksomhed er stor. Vi ser derfor et stort behov for en lokal aktør der kan yde professionel hjælp til skandinaviske biotekselskaber for at sikre, at de kommunikerer deres value proposition på bedst mulig måde og på niveau med sammenlignelige internationale selskaber”.
Stephan Christgau, Partner i Novo Seeds
Den øvrige del af Lyhne & Co. er fortsat engageret i marketing og branding for retailbranchen, primært med en række Shopping Centre og store fødevarebrands som kunder.