Find vej: Forside » Artikler » Nu kan det offentlige afskaffe passwords

Nu kan det offentlige afskaffe passwords


En ny løsning kan gøre det let for medarbejderne i det offentlige at hurtigt og sikkert logge på, og på den måde skabe mere tid til de ‘varme hænder’ og mindre tid brugt på passwords.En ny løsning kan gøre det let for medarbejderne i det offentlige at hurtigt og sikkert logge på, og på den måde skabe mere tid til de ‘varme hænder’ og mindre tid brugt på passwords.

Løsningen hedder SmartSignatur Server 3. Med den kan man opnå sikker adgang til alt fra Fælles Medicinkort til NemLog-in, almindelig Windows og ligeledes iPads.

Man undgår SMS-koder, privat NemID, særlig VPN eller andre 2-faktor metoder til at logge på.

Man kan endda få metoden kombineret med sine dørkort
Det nye i SmartSignatur Server 3 er en løsning, som gør det let at logge på forskellige computere med et såkaldt smartcard (det samme som et kreditkort med chip) – og det kan også fungere som adgangskort.

“Rigtig mange medarbejdere har jo allerede et adgangskort med sig over alt. At kunne logge på sine it-systemerne med det samme kort gør det simplet for myndigheden at følge brugerens – både fysiske og digitale – adfærd. Dette er vigtigt i forhold til eksempelvis den nye EU Persondataforordning,” siger adm. direktør Bjarke Alling fra Liga.

Hjælp til frustrerede regioner og kommuner
“I min dialog med regioner og kommuner oplever jeg at jeg folks daglige pligter bliver mere og mere komplekse, med mange it-systemer, indberetninger og så videre. Her trækker SmartSignatur i den modsatte retning. Sikre logon-løsninger skal gøre arbejdslivet enklere for brugerne – i stedet for mere besværligt,” siger chefkonsulent Steffen Ørnemark fra Liga.

SmartSignatur Server version 3 er en ny samlet løsning, der løser udfordringen med sikker 2-faktor adgang til iPads og Windows til egne og nationale IT systemer i kombination NemID medarbejdersignatur.

Leverer til en række offentlige myndigheder
SmartSignatur leverer allerede nu sikre og nemme logon-løsninger til flere offentlige kunder, eksempelvis Region Midtjylland, Lyngby-Taarbæk Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune og Mariagerfjord Kommune.

Og uden SmartSignatur ville Chris Antonsen fra Mariagerfjord Kommune nok overveje at sige op, fortæller han med et glimt i øjet. Han er nemlig ansvarlig for medarbejdersignaturer i kommunen. “En ting er den administrative tid, jeg sparer. Men det allerbedste er nok, at medarbejderne ikke skal vente i dage og uger på at få adgang til de it-systemer, de har brug for, i deres arbejde, fortæller han.

Anerkendt, international teknologi
SmartSignatur Server er en overbygning på allerede velkendt og velafprøvet softwareteknologi fra adskillige globale software leverandører.

“Vores komponenter er håndplukket fra eksisterende løsninger i markedet – de bedste der findes. Det er en åben arkitektur, som derfor er let at indpasse i de løsninger, man har i forvejen – eller kommer til at få engang i fremtiden. På den måde sparer man sig selv for meget bøvl!” fortæller Steffen Ørnemark, som selv har en baggrund som it-chef i det offentlige, og derfor kender behovene indefra.

Fakta om SmartSignatur
SmartSignatur Server tilbyder med en helt ny web service direkte integration til fagsystemer, såsom Fælles Medicinkort, en simpel og enkel metode til at udnytte digital signaturer til en sikker 2-faktor brugeridentifikation i forbindelse med system-til-system datakommunikation.

SmartSignatur Server er integreret i realtid med organisationens eksisterende brugersystem og indeholder en komplet automatiseret licscyklus håndtering af brugeren med bestilling, udstedelse og deaktivering af en NemID medarbejdersignatur.

Med SmartSignatur Server har medarbejdere fuld frihed til at bruge deres NemID medarbejdersignatur offline, remote, centralt eller lokalt uden at skulle tænke på andet end en simpel PIN kode.

Der er ikke behov for SMS koder, privat NemID, særlig VPN eller andre 2-faktor metoder til at opnå sikker adgang til alt fra Fælles Medicinkort til NemLog-in.

SmartSignatur Server inkluderer, at brugere kan anvende deres NemID medarbejdersignatur til digital underskrift af ethvert kompatibelt dokument såsom PDF, MS Office, e-mails osv.

SmartSignatur Server er bygget på åbne internationale software standarder. Derved undgås ”vendor lock-in” til proprietære løsninger og let tilpasning til fremtidige behov er sikret.

Lagt på bukom.dk den 26-09-2016 af Thomas